Na wiosnę tego roku w trakcie budowy obwodnicy Marek na wysokości Nadmy natknięto się na umocnienia i okopy wojenne z Bitwy Warszawskiej 1920 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie zleciła przeprowadzenie badań archeologicznych na tym terenie. Prace terenowe udowodniły obecność pozostałości struktur militarnych oraz starć z czasów Bitwy Warszawskiej 1920 r., walk wrześniowych związanych z wybuchem II wojny światowej oraz działań militarnych z 1944 r. W trakcie tych badań oprócz reliktów okopów, rowu łącznikowego, stanowisk bojowych, rowu przeciwczołgowego oraz pozostałości walk w postaci łusek, elementów granatów, części uzbrojenia i wyposażenia żołnierskiego natknięto się na szczątki niemieckiego samolotu bojowego meserschmitt Bf 110.
Jak na owe czasy był to wielki i nowoczesny świetnie uzbrojony samolot. Został on jednak zestrzelony w dniu 3 września 1939 r. przez polskiego lotnika por. Wojciecha Januszewicza ze 111. Eskadry Myśliwskiej Brygady Pościgowej, który leciał na dużo słabszej maszynie. Więcej szczegółów na ten temat możecie Państwo przeczytać we wspaniałej książce Marka Rogusza i Mariana Sawickiego (mieszkańca Marek, członka Stowarzyszenia „MARKI-PUSTELNIK-STRUGA”) pt. „Zielonka, zapomniane lotnisko września 1939 r.”
Mało kto wie, że lotnisko to funkcjonowało już na kilka lat przed II wojną światową, a we wrześniu 1939 r. stacjonowała tu nie tylko Brygada Pościgowa (III/1 Dywizjon Myśliwski – 111 i 112 Eskadry Myśliwskie), ale także 3 inne jednostki należące do Lotnictwa Armii „Modlin” (41 Eskadra Rozpoznawcza, 53 Eskadra Obserwacyjna, 152 Eskadra Myśliwska). Wykonano stąd największą ilość operacji bojowych z pojedynczego lotniska w kampanii wrześniowej 1939 roku.
Szanowni Państwo jak zapewnia wiceprezes Stowarzyszenia „MARKI-PUSTELNIK-STRUGA” – Paweł Gendek, który jest również współwłaścicielem Muzeum Techniki Wojskowej i Cywilnej mieszczącego się w Markach szczątki tej maszyny będzie można zobaczyć na wystawach organizowanych właśnie na terenie Marek. Póki co muzeum nie posiada miejsca na stałą ekspozycję w siedzibie, dlatego też, fragmenty będą pokazywane objazdowo.
Źródło: Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Internet.
Więcej zdjęć kliknij TUTAJ